بسته‌شده در طول سال‌ها به‌شدت توسعه یافته و با نیازهای صنعت دارو و شیوه مصرف آن تغییر کرده است. در زمان های قدیم، داروها را در هر چیزی که در دسترس بود، گلدان های سفالی نگهداری می کردند. با این حال، برای داروهای طبیعی، گاهی اوقات از مثانه حیوانات استفاده می‌شود، زیرا می‌توان از مایعات و از تراوش تبخیر آن‌ها جلوگیری کرد. از فرهنگ‌های بعدی از کیسه‌ها برای گیاهان یا سایر مواد دارویی می‌توان استفاده کرد و شیشه‌ها را برای نگهداری از داروهای محبوب می‌سازند، زیرا می‌توان در برابر مجموعه عوامل خارجی محافظت کرد .

بازار داروسازی راه‌های جدید متعدد را برای بسته‌بندی‌های بسته‌شده از جمله‌های بسته‌بندی‌های پلاستیکی، مقاوم‌سازی‌های بسته‌شده در برابر کودکان، طراحی بسته‌شده و غیره پیدا کرده‌اند. در حالی که هر گزینه بسته بندی مزایا و معایب خاص خود را دارد، روند بسته بندی دارویی در جستجوی یافتن کارآمدترین و مفیدترین داروها برای رساندن داروها به افرادی که به آنها نیاز دارند، همیشه در حال تغییر است . برای خرید انواع  دستگاه اصالت دارو   و   دستگاه چک ویر   کافیست با دیده بنیان  تماس بگیرید. 

مواد پیشرفته در بسته بندی دارویی

مواد جدید برای حمل و نقل و سفارشات دارویی استفاده می شود که برخی از آنها برای چنین مواردی استفاده نمی شوند. برخی از این موارد عبارتند از :

بسته بندی هوشمند

بسته بندی اصطلاح هوشمندی است که برای تعریف طبقه بندی استفاده می شود که از فناوری برای عملکرد استفاده می شود. برخی از بسته‌های دارویی هوشمند برای بین بردن، افزایش عمر مفید، شناسایی و ردیابی بسته‌ها، اتصال به دستگاه‌های الکترونیکی برای ارائه اطلاعات و ارائه دسترسی به بیمارانی که نیاز به کمک دارند برای باز کردن وسایل خود می‌شود .

این فناوری از طریق حسگرها یا قطعات الکترونیکی که داده‌ها را می‌سازند و می‌توانند به مدیریت موجودی کمک کنند، عمل کنند. بسته بندی هوشمند یک نوآوری مفید است زیرا می توان آن را با نیازهای هر بیمار شخصی سازی کرد .

بسته بندی مشهود

این نوع بسته بندی برای کاهش میزان داروهای تقلبی و دستکاری داروهای ارسالی یا پستی ایجاد شده است. تشخیص آیا یک دارو تغییر کرده است یا نه، چند تغییر می کند، و هر گونه تغییر می تواند باعث آسیب به بیمار شود، که مهم طراحی بسته بندی نوآورانه در صنعت داروسازی را برجسته می کند .

غیرقابل دستکاری به این منظور است که گیرندگان ببینند به تغییر تغییر کرده است یا خیر. این کار از طریق مهر و موم ها، برچسب ها و دربی ها انجام می شود که به وضوح نشان می دهد که آیا شکسته یا باز شده اند. این بسته بندی ابتکاری نیاز است زیرا افزایش دستکاری و جعل دارویی ادامه دارد .

بسته بندی پایدار

میزان مصرف صنایع دارویی جهانی و بشریت همچنان در حال افزایش است. با توجه به این موضوع، بسیاری از شرکت‌هایی که محصولات را به صورت انبوه می‌سازند، برای ارسال و ارسال می‌کنند، شروع به کشف احتمالات راه‌حل‌های بسته‌بندی پایدار کرده‌اند. این شامل مواد تخریب و قابل بازیافت است. بسته بندی دارویی پایدار به حذف ضایعات کمک کند و فرهنگ را می کند که این کار را انجام دهد .

بسته بندی دارویی

یک برچسب کوچک که در کنار بطری دارو چاپ می‌شود، فقط گاهی تمام اطلاعاتی که ممکن است به آن نیاز داشته باشد، ارائه می‌کند، به اطلاعات ویژه‌ای که با شرایط خاص خود می‌رسد. به همین دلیل بسته بندی گیاهی دارویی ایجاد شد .

این نوع بسته بندی شامل کدهای QR ، فناوری اطلاعات افزوده (AR) و ارتباطات میدان نزدیک (NFC) است. این نوآوری‌ها به بیمار اجازه می‌دهند به اطلاعات آنلاین، از جمله دستورالعمل‌هایی در مورد میزان مصرف دارو، زمان مصرف، فاصله دوزها از ترکیب و سایر اطلاعات مفید مربوط به دارو، دسترسی پیدا کند. با استفاده از این فناوری، به تمام اطلاعات مورد نیاز خود در نوک انگشتان خود دسترسی دارند .

شیوه های پایدار در بسته بندی دارویی

طبقه بندی سازگار با محیط زیست بدون در نظر گرفتن زمینه تولید در جامعه امروزی رایج است و نشان دهنده تغییر پایداری در صنعت بسته بندی است. بسته بندی اشکال پایدار است، با استفاده از روش های سازگار با محیط زیست و استفاده از مواد تخریب پذیر، قابل بازیافت یا کمپوست. چند نمونه از شیوه های بسته بندی پایدار عبارتند از :

  • به حداقل رساندن ضایعات با استفاده از محصولات بسته بندی بسته بندی شده با بسته بندی بسته بندی شده .
  • از مواد زیستی یا تخریب استفاده، قابل بازیافت کمپوست به جای پلاستیک و سایر موادی که برای محیط زیست مضر هستند یا قابل استفاده مجدد هستند .
  • توجه به شیوه های حمل و نقلی که برای تحویل محصولات استفاده می شود. پشت سر گذاشتن کمترین ردپای کربن همیشه هدف در بازار بسته بندی برای کمترین محیط زیست محیطی است

راه حل های بسته بندی سازگار با بیمار که سازگار با محیط زیست معمولاً شامل موارد زیر است :

  • نوار پلاستیکی برای نوار کاغذی برای محکم نگه داشتن بسته بندی .
  • هنگام تلاش برای ایمان نگه داشتن محصول در بسته بندی آن، برای فوم ها فیلم ببندید .
  • آستر حرارتی گیاهی برای کنترل دما .

فناوری های بسته بندی هوشمند

فناوری های بسته بندی هوشمند به طور فزاینده ای محبوب می شوند زیرا امنیت و اطلاعات را برای هر بیمار فراهم می کنند. سه شکل برتر فناوری های پیشرفته بسته بندی هوشمند عبارتند از :

  1. برچسب‌های هوشمند : برچسب‌های هوشمند از فناوری نوآورانه برای ردیابی و ردیابی بسته‌هایی که روی آن اعمال می‌شوند، استفاده می‌کنند. برای شرکت‌های داروسازی، این امکان وجود دارد که آنها را از کارخانه‌های هر کجا که به پایان می‌رسند، از جمله بیمارستان‌ها، خانه‌های بیماران یا هر جای دیگری، ردیابی کنند، ارسال کنند، وجود دارد. این اطلاعات هنگام ثبت می تواند مفید باشد زیرا می توان به شرکت های داروسازی کمک کرد تا کارایی خود را در تحویل دهنده . 
  2. کدهای QR: کدهای QR امکان دسترسی به اطلاعات آنلاین را فراهم می کنند. برای بیمارانی که محصولات دارویی دریافت می کنند، یک کد QR ممکن است حاوی اطلاعات مربوط به دوز، تشکیل دهنده و موارد دیگر باشد. اگر محصولی که می‌تواند از دارو استفاده کند، می‌تواند از کدهای QR برای تنظیم روی تلفن‌های کند استفاده کند. کد QR می تواند کمک کند تا یک یادآوری را روی دستگاه خود تنظیم کنند تا فراموش نکنند که داروی خود را مصرف کنند . 
  3. فناوری نزدیک :  NFC یا فناوری ارتباطات میدان نزدیک، به دستگاه‌های نزدیک به امکان می‌توان با ارتباط بین ارتباط برقرار کردن و اطلاعات را به اشتراک گذاشت. در دنیای بسته بندی دارو، این می تواند اشکال داشته باشد، از جمله پای بندی به دارو، دما، محافظت در برابر دستکاری و جعل، اطلاعات پایدار، ایمنی بیمار و سایر موارد .

تاثیرات نظارت بر بسته بندی دارویی

تأثیری بر داروسازی بسته بندی، نظارتی که باید باشد، زیاد است. رویه های بسته بندی دارویی جهانی باید با استانداردهای سازمان بهداشت جهانی مطابقت داشته باشد .

این استانداردها برچسب گذاری محصولات دارویی، نحوه بسته بندی مجدد در صورت نیاز، انواع مواد قابل قبول و سایر موارد را پوشش می دهد. قوانینی از این دست یکی از عوامل محرکه نوآوری های متعدد در بسته بندی های دارویی است. هر مرحله از بسته بندی بر یکپارچگی بسته بندی تاثیر می گذارد و هر مرحله را بسیار مهم می کند .

آینده بسته بندی دارویی

آینده گره‌های بسته‌بندی دارویی احتمالاً شامل یافتن مواد بسته‌بندی جدید سازگار با محیط زیست با افزایش نوآوری‌های ایمنی و ایجاد محیط زیست‌محیطی برای ایمنی بیمار خواهد بود. با فناوری‌های موجود در حال توسعه مانند مصنوعی، بسته‌بندی شخصی برای هر طراحی آسان‌تر و برای هر شرکت تولید کارآمدتر می‌شود. با تغییر نیازهای بسته بندی و روند پیشرفت فناوری، حفظ انطباق و به روز ماندن در آخرین نوآوری ها بسیار مهم است .